Menu Sluiten

Autisme en het Coronavirus

Lieve ouders van bijzondere kinderen,

Toen ik gisteren het nieuws hoorde over de nieuwe maatregelen i.f.v. het coronavirus en de sluiting van alle scholen moest ik meteen aan jullie denken.
Terwijl de meeste ouders met praktische problemen kampen en vooral op zoek zijn naar familie of vrienden die mee kunnen instaan voor opvang, zijn er voor kinderen met autisme nog een hoop andere bezorgdheden.

Hier onder enkele tips voor ouders van kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking. Hoe ga je om met de sluiting van de scholen? Hoe verduidelijk je dit aan jouw kind? 

Hoe gaan ze omgaan met de onduidelijkheid? Sommigen van hen kunnen vooruitkijken en dachten dat ze nog 3 weken naar school zouden gaan voor het vakantie was. Hoe verwarrend is het dat ze nu al thuis moeten blijven? Aan hen kan je proberen een uitleg te geven.

Hoe doe je dat?

Maak een schematisch overzicht met de volgende informatie, ondersteund door prenten en/of picto’s op maat van jouw kind.

  • Veel mensen zijn nu ziek
  • Zieke mensen moeten hoesten, niezen of hebben koorts
  • Ziek zijn is niet leuk
  • Als je dicht bij zieke mensen komt, wordt jij ook ziek
  • De school is gesloten omdat kinderen daar te dicht bij elkaar zitten.
  • We moeten wachten tot iedereen genezen is en dan kan je weer naar school
  • Wachten = 5 weken

Heel wat kinderen hebben dit inzicht in tijd echter niet. Voor hen wordt de structuur helemaal overboord gegooid wanneer ze plots niet naar school gaan. Het enige dat je voor hen visueel kan verduidelijken is dat de school gesloten is.

 

Daarnaast is het voor deze kinderen erg moeilijk om de dagen thuis in te vullen. In school slagen ze er redelijk goed in om het aangeboden programma te volgen, maar thuis fladderen ze vaak van het ene naar het andere. Zo af en toe een vrij dagje waarin fladderen mag en niets moet, kan voor sommige kinderen wel eens leuk zijn. Maar als dit een langere periode duurt, zijn er heel wat kinderen die spanning opbouwen door het gebrek aan gestructureerde invulling.

Probeer daarom toch een vaste structuur aan te houden, al is het al maar tijdens de weekdagen. Blijft jouw kind op sommige dagen thuis terwijl hij op andere dagen wordt opgevangen door familie of vrienden? Denk er dan over na welke terugkerende structuur mogelijk is in alle omstandigheden. Een herkenbare structuur geeft voorspelbaarheid en daarmee ook veiligheid voor onze kinderen.

Hoe doe je dit?

  • Gebruik vaste tijdstippen voor maaltijden en snacks.
  • Bied slechts 1 activiteit tegelijkertijd aan. Is hij/zij het spelen met de blokken beu? Ga dan eerst samen de blokken opruimen voor je kind iets nieuw neemt om mee te spelen.
  • Maak een afwisseling tussen activiteiten binnen en buiten, aan tafel spelen en op de grond spelen.
  • Maak een afwisseling tussen zelfstandig spelen (terwijl jij in de buurt bent) en samen spelen. Hou hierbij rekening met de emotionele ontwikkeling van jouw kind. Sommige kinderen zijn gewoon niet in de mogelijkheid om zelfstandig te spelen.

Een laatste aandachtspunt is het wegvallen van een schools of ontwikkelingsgericht aanbod. Kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking hebben zeer veel herhaling nodig om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen. Wordt aangeleerde kennis of kunde gedurende langere tijd niet meer toegepast, dan zien we vaak een terugval in de ontwikkeling (denk bijvoorbeeld aan het verschil in kennis tussen juni en september wanneer die lange zomervakantie roet in de ontwikkeling gooit) 
Probeer daarom eenvoudige ontwikkelingstaken toe te voegen aan de invulling die je thuis voorziet. Benoem de kleuren van de voorwerpen waar je mee speelt, tel de blokjes als je een toren bouwt, benoem rechts en links wanneer je samen gaat wandelen, … Zelfs als thuis oefenen niet lukt voor jouw kind, krijgt hij of zij toch een passieve herhaling van aangeleerde kennis waar hij/zij reeds over beschikt. 

Zit jouw kind dag in, dag uit met enorme spanning door de veranderingen of loopt zijn of haar gedrag geheel de spuigaten uit? Laat dan het ontwikkelingsaspect gerust links liggen! Alle verbale informatie die jij dan nog gaat aanbieden, zijn extra druppels in een emmer die reeds overstroomt. Met een volle emmer is er geen ruimte voor ontwikkeling. Ik ga zelf ook geen vakliteratuur lezen wanneer ik met barstende hoofdpijn kamp… Focus in dat geval liever op het bieden van ontlading (wandelen, fietsen, lopen, …) en ontspanning (snoezelhoekje, tv kijken, luisterboek, muziek, voeldozen, …).

Lieve ouders, ik denk aan jullie! Zelfs in de beste omstandigheden vraagt het vaak superkrachten om te doen wat jullie doen. En nu bevinden we ons zeker niet in de beste omstandigheden. 

Hou de facebookpagina de volgende dagen en weken zeker in de gaten. Regelmatig zal ik tips plaatsen i.v.m. het bieden van structuur en activiteiten gedurende de komende weken. 
En onthoud, nu nog meer dan anders, zorg goed voor jezelf en voor elkaar ♥

corona en autisme
fb-share-icon