Menu Sluiten

Dagstructuur

Nu de meeste bijzondere kinderen gedurende een langere tijd thuis hun tijd zullen doorbrengen, is het belangrijk om voorspelbaarheid in de dagstructuur aan te brengen. Wat dit inhoudt, kan voor alle kinderen iets anders betekenen. Laat dit artikel een inspiratiebron en startpunt zijn en laat je waar mogelijk bijstaan door een professionele hulpverlener (thuisbegeleiding, leerkracht, logo, opvoeder, orthopedagoog) alvorens van nul af aan een dagschema op te maken. 

Herkenbaarheid in de dagstructuur zorgt voor voorspelbaarheid en kan langs die weg het gevoel van veiligheid vergroten en spanning verminderen. Denk maar aan het herkenbare ritme waarmee we de dag indelen voor jonge baby’s. Hun dag bestaat uit een vaste opeenvolging van eten, ‘spelen’, slapen.
Wanneer bijzondere kinderen (o.a. kinderen met autisme) onvoldoende veiligheid ervaren, dan gaan ze die zelf creëren. Dit is vaak het geval wanneer we zien dat kinderen enorm controlerend en bepalend worden t.a.v. hun omgeving. Ze gaan zelf bepalen wat er gebeurt zodat het geheel overzichtelijk en voorspelbaar wordt. 

In een ideaal scenario begin je niet van de ene dag op de andere met een volledig schema. Het gaat dan ook enigszins tegen mijn professionele overtuiging in om jullie hier een kant-en-klaar pakket voor te stellen. 

Bij het opmaken van een dagschema moeten we ons vele vragen stellen. Gaande van de aard van de verwijzers (vb. picto’s, foto’s, voorwerpen), de vorm van het schema (vb. onder elkaar op een A4-tje, strookje velcro met aparte kaartjes op, horizontaal of verticaal) de hoeveelheid activiteiten die we vooraf aankondigen (vb. 1 picto geven en vervolgens uitvoeren, schema van een uurtje, schema van hele dag, …) en de manier waarop we het schema gaan gebruiken (vb. afbeelding/voorwerp meenemen naar de activiteit of een doosje aan het dagschema waar het kind dit kan wegzetten). Als je thuis nog nooit met een dagschema hebt gewerkt, begin dan nu ook niet meteen met een volledige dag. 

Daarom wil ik met klem benadrukken dat bijgevoegde afbeeldingen niet voor ieder kind geschikt zijn! Wel kan het een startpunt zijn voor kinderen die op school reeds met een daglijn op basis van picto’s werken of kinderen die zonder twijfel deze picto’s zullen begrijpen. En je zou er van verbaasd zijn hoe vaak er wél reden is om hier aan te twijfelen… 

Maar we bevinden ons nu niet in een ideaal scenario… Omwille van het Coronavirus komen er plotsklaps veel bijzondere kinderen thuis te zitten. Terwijl het in de weekends misschien nog enigszins lukt om met een beperkte structuur de dagen te vullen, komt het nu op jullie -de ouders- aan om structuur en invulling te bieden gedurende een langere periode zonder school, opvang of vakantiekampjes. 

 

Hier vind je een basispakketje met basis sclera picto’s om de dagelijkse activiteiten thuis te verduidelijken. Zoek je extra picto’s om verder uit te breiden? Dan kan ik je terecht op de uitgebreide website. Denk aan de aandachtspunten hier boven en veel succes! 

 

fb-share-icon